16 Mayıs 2016 Pazartesi

MEĞER LİSELİLER AÇMIŞ.

Neye diyeceksiniz? Bilgiye mi, sevgiye mi, dostluğa mı? Yok iş öyle değilmiş oraya gelene kadar başka öncelikler varmış meğer. Devlet okullarında okuyan çocuklar bildiğiniz aç geçiriyorlarmış günlerini... 
Geçen tesadüfen bir lise öğrencisiyle sohbetimiz sırasında öğrendik açlıkla ilgili meseleleri. Öğrendiklerim karşısında derin düşüncelere dalıp üzerine “sizin okullarda nasıl?” diye öğretmen arkadaşlarımla ve başka liselilerle konuştum bir süre... Pekçoğunuz biliyorsunuzdur zaten.
Okullar tam gün. Genellikle sabah 7 gibi (bazen daha erken) evden çıkan bir lise öğrencisi saat 3 veya 4’e kadar (en az) okulda kalıyor. Okula dışarıdan yemek getirmek genellikle yasak. Dışarı çıkıp birşeyler almak yemek zaten yasak... Okullarda genellikle yemek çıkmıyor ve okul kantinlerindeki yiyecekler dışarıdakilerin 2 genellikle de 3 katı fiyata (çikolatalar, gazozlar, su falan). Kısa zamanda öğrendim ki tost fiyatları 2.5 TL. İle 3 TL. arasında değişiyor. En ucuz yiyecek bu... Evden yemek getirmeye kalksanız hem okul idaresi tarafından hoş karşılanmıyor hem de gençler arasında evden yemek getirmek pek makbul değil...
Zaten hırsızlığın değil, yoksulluğun ayıplandığı bir ülkede yaşadığımız için “aslında açım ama param olmadığı için birşey yemiyorum” diyenlerin sayısı da çok çok az.
Peki aç çocuklar ne öğrenebilir, ne kadar öğrenebilir? Sosyal duygusal gelişimleri nasıl seyreder? Açlık tabii ilk evresinde asabiyet yaratır sonlarına doğru ise iyice halsiz bırakır, güçsüz hissettirir kişiye... Zaten her geçen gün niteliği düşen bir eğitim yaşantısında sınırlı, sorunlu da olsa sunulanın da öğrenilmesini engellemez mi sizce de? İşte bu sorunun yanıtı gibi geldi bana "açlık". 7 yıl boyunca İngilizce dersi alıp da öğrenemeyen çocuklar...
Bu arada okullarda sıklıkla bayılan öğrenciler geldi aklıma bazen de bu nedenle psikologa gönderilen. Acaba dedim önemli bir bölümü açlıktan mı bayılıyor. Doğruladı rehber öğretmen arkadaşlarım. Çaktırmadan, incitmeden gençlerin karnını nasıl doyurduklarını da anlattı. O güzel arkadaşlarım iyi ki o okullarda varlar.
Okullarda kantin boykotu yapan tüm liselileri tebrik ediyorum. Bu konuyu gündemine alan ve mücadele eden tüm veli ve öğretmenlere de selam gönderiyorum. Devrimci dediğin demokrat bellediğin bulunduğu yerlerdeki tüccarlarla öncelikli mücadele edendir bizim bildiğimiz.
NOT: Bu yazıyı tamamlayıp yayınlatacaktım ama şimdilik böyle kalsın. Önümüzdeki okul döneminin başında bir mücadele başlığı olarak şahsi gündemimdedir. Var mısınız hepimiz bulunduğumuz yerden gündemimize alalım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder